Πολύς ντόρος και πολύ «μελάνι», φυσικό και ψηφιακό, χύνεται τα τελευταία χρόνια για το digital marketing, το οποίο θα έπρεπε να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της marketing στρατηγικής κάθε επιχείρησης.
Από το σημείο αυτό πηγάζουν οι διαπιστώσεις:
- Για να υπάρχει digital marketing θα πρέπει να υπάρχει marketing.
- Για να υπάρχει marketing θα πρέπει να υπάρχει προϊόν, υλικό αγαθό, υπηρεσία ή μίξη και των δύο.
Παράλληλα γεννώνται τα παρακάτω ερωτήματα:
- Είναι γνωστά τα «συστατικά» του digital marketing?
- Πως υλοποιείται το digital marketing?
Σε ότι αφορά το marketing, η κατάσταση που υφίσταται σήμερα στην αγορά σε σχέση με τα κανάλια διανομής και αφορά τις τουριστικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τα καταλύματα ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι η παρακάτω:
Τα τουριστικά καταλύματα αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος κάθε ταξιδιού επιλέγονται είτε ως «προϊόν – προορισμός», είτε ως τμήμα της συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρίας. Οι δυνατότητες να επιλέξει ένας επισκέπτης κάποιο κατάλυμα είναι οι παρακάτω:
- Από σύσταση γνωστού.
- Από το ταξιδιωτικό γραφείο που εμπιστεύεται.
- Από έρευνα σε μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο.
- Από Διαδικτυακά Ταξιδιωτικά Γραφεία (ΟΤΑ, Online Travel Agents), όπως το δημοφιλές booking.com.
- Από Ιστοσελίδες Σύγκρισης Τιμών, όπως η trivago.com.
- Από κοινωνικά δίκτυα με δημοφιλέστερα το facebook.com και το tripadvisor.com, με το τελευταίο να ξεχωρίζει λόγω του χαρακτηριστικού του να φιλοξενεί κριτικές για καταλύματα και άλλες ταξιδιωτικές υπηρεσίες.
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται πως για να έχει πιθανότητα να επιλεγεί ένα κατάλυμα θα πρέπει να έχει παρουσία στα παραπάνω «κανάλια» διανομής. Με βάση έρευνες ισχυρότερο εμφανίζεται η «Σύσταση γνωστών» και ακολουθεί η αναζήτηση στο διαδίκτυο. Και στην περίπτωση όμως της σύστασης από γνωστό ακολουθεί η «επιβεβαίωση» της επιλογής με επίσκεψη στην ιστοσελίδα του καταλύματος. Κατά συνέπεια η ψηφιακή παρουσία ενός καταλύματος είναι επιβεβλημένη.
Στο σημείο αυτό εμπλέκεται το «κλασικό» marketing, προσδιορίζοντας τα χαρακτηριστικά του καταλύματος ως προϊόν, τη φυσιογνωμία του, τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, την τιμολογιακή του πολιτική, την παρουσία του σε κανάλια διανομής και τέλος τις προωθητικές ενέργειες που θα πραγματοποιήσει. Αυτό είναι το αποκαλούμενο marketing plan της επιχείρησης.
Η ιστοσελίδα
Το διαδίκτυο σήμερα, ως μέσο και τρόπος επικοινωνίας δίνει τη δυνατότητα, στην περίπτωση του τουρισμού, να μπορεί κανείς να γνωρίσει τον προορισμό, τις υπηρεσίες που προσφέρονται και ακόμη και να περιηγηθεί μέσω των συστημάτων εικονικής πραγματικότητας (VR – Virtual Reality). Αυτή η δυνατότητα είναι η μεγάλη ευκαιρία για κάθε επιχείρηση να προσεγγίσει κάποιον υποψήφιο πελάτη και να μεταφέρει το «μήνυμα» της χωρίς κανένα γεωγραφικό περιορισμό. Άρα είναι πολύ σημαντικός ο σχεδιασμός και οι λειτουργίες που θα πρέπει να προσφέρει η ιστοσελίδα.
Συνοπτικά η σελίδα ενός καταλύματος θα πρέπει:
- Να είναι σύγχρονη σχεδιαστικά
- Να είναι συμβατή για επισκέπτες από mobile συσκευή
- Να φορτώνουν γρήγορα και η desktop και η mobile σελίδα
- Να παρέχει τη φιλοσοφία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και όλη τη πληροφορία την οποία χρειάζεται ο πελάτης
- Να υπάρχει εύκολη πλοήγηση
- Να υπάρχει ευδιάκριτα η δυνατότητα για άμεσες κρατήσεις
Ο σκοπός του digital Marketing
Ο κύριος στόχος του digital marketing είναι η αύξηση του μεριδίου των απευθείας κρατήσεων στο τουριστικό κατάλυμα αποφεύγοντας το κόστος προμήθειας σε ταξιδιωτικούς πράκτορες. Οι ενέργειες οι οποίες σχεδιάζονται και υλοποιούνται αποσκοπούν στο πως θα πεισθεί ο χρήστη της ιστοσελίδας να πραγματοποιήσει κράτηση.
Οι κυριότερες συνιστώμενες ενέργειες επιγραμματικά συνοψίζονται παρακάτω:
Οργανική προώθηση
Στην οργανική προώθηση κατατάσσονται οι ενέργειες οι οποίες δεν έχουν κάποιο επιπλέον κόστος για την επιχείρηση. Οργανική προώθηση θεωρείται για παράδειγμα μια ανάρτηση στο Facebook, ένα άρθρο το οποίο φιλοξενούμε στην ιστοσελίδα της επιχείρησης μας.
Επί πληρωμή προώθηση
Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται όλες τις ενέργειες για τις οποίες υπάρχει διαθέσιμο κάποιο χρηματικό ποσό προκειμένου να υλοποιηθούν. Για παράδειγμα, οι επί πληρωμή διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης, σε δημοφιλείς ενημερωτικές ιστοσελίδες ή τα διάφορα κοινωνικά δίκτυα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Παρουσία στα Social Media
Τα σημαντικότερα κοινωνικά δίκτυα είναι κατά σειρά μεγέθους τα παρακάτω:
Το Facebook είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο. Τα στατιστικά είναι εντυπωσιακά:
- 2 δισεκατομμύρια ενεργοί μηνιαίοι χρήστες
- 1.15 δισεκατομμύρια χρήστες από mobile
- 5 δισεκατομμύρια αναρτήσεις γίνονται καθημερινά από τις οποίες 300 εκατομμύρια είναι φωτογραφίες.
Το Instagram είναι ένα κανάλι με πολλές ιδιαιτερότητες.
- Υπάρχουν περισσότεροι από 500 εκατομμύρια χρήστες του Instagram
- 100 εκατομμύρια φωτογραφίες ανεβαίνουν κάθε μέρα και το σύνολο των φωτογραφιών στο Instagram ξεπερνά τα 40 τρισεκατομμύρια.
- 300 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το Instagram κάθε μέρα.
YouTube
To YouTube ανήκει στη Google και είναι το μεγαλύτερο κανάλι για video στο Internet, με επίσης εντυπωσιακά στοιχεία.
- Έχει 1.3 δισεκατομμύρια χρήστες.
- 5 δισεκατομμύρια videos παίζονται καθημερινά
- Οι χρήστες του YouTube καταναλώνουν περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια ώρες video κάθε μήνα.
Παρά τις ιδιαιτερότητες του είναι ένα πολύ δυνατό και αποτελεσματικό μέσο:
- Έχει σχεδόν 700 εκατομμύρια χρήστες από τους οποίους οι μισοί περίπου είναι ενεργοί.
- 58 εκατομμύρια tweets ανεβαίνουν κάθε μέρα.
GooglePlus
To GooglePlus αν και θεωρείται από πολλούς αποτυχημένο εγχείρημα της Google έχει 2 δισεκατομμύρια χρήστες.
Το Pinterest είναι ένα ιδιαίτερο κοινωνικό δίκτυο με 110 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον μήνα.
To LinkedIn είναι ένα μέσο επαγγελματικής δικτύωσηςμε περισσότερα από 450 εκατομμύρια μέλη και το 40% αυτών επισκέπτεται το site καθημερινά.
Πέρα από τα παραπάνω κοινωνικά δίκτυα σημαντικός είναι και ο ρόλος του Tripadvisor
Το Tripadvisor, είναι σημαντικό μια και έχει να κάνει με τη διαχείριση φήμης μιας τουριστικής επιχείρησης στο Internet. Δημοσιεύει κριτικές επισκεπτών και κατατάσσει την τουριστική επιχείρηση ανάλογα.
Το Tripadvisor σε αριθμούς
- Έχει 455 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον μήνα
- Υπάρχουν δημοσιευμένα 600 εκατομμύρια reviews τουριστικών επιχειρήσεων
- Αφορούν 7,5 εκατομμύρια τουριστικές επιχειρήσεις
- Καλύπτουν 136.000 προορισμούς
- 1.000.000 είναι ξενοδοχεία
- 775.000 ενοικιαζόμενα δωμάτια
- 4.400.000 εστιατόρια
- 875.000
- και το σημαντικότερο: συγκρίνει τιμές από 200 ιστοσελίδες διαδικτυακών κρατήσεων
Ο ρόλος των ΟΤΑ στο digital marketing των τουριστικών επιχειρήσεων
Τι είναι οι ΟΤΑ;
Τα ΟΤΑ είναι ταξιδιωτικά γραφεία που παρέχουν τις υπηρεσίες τους μέσω των ιστοσελίδων τους και από τις οποίες οι χρήστες μπορούν:
1) να αναζητήσουν ξενοδοχεία και καταλύματα
2) να διαβάσουν πληροφορίες και κριτικές σχετικά με αυτά
3) να προχωρήσουν σε κράτηση μέσα από την πλατφόρμα τους
Τα πιο γνωστά διεθνή ΟΤΑ είναι η Booking.com, Expedia. Βέβαια υπάρχουν και ΟΤΑ που εξειδικεύονται σε τοπικές αγορές όπως το Ρωσικό TOPHotels.ru και το Γερμανικό HolidayCheck.
Το βασικό μοντέλο οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο μερών προβλέπει τη χρέωση ποσοστού σε κάθε κράτηση που γίνεται στο περιβάλλον του ΟΤΑ.
Η συνεργασία ενός καταλύματος με τους ΟΤΑ είναι τόσο απαραίτητη όσο και η συνεργασία του με τους φυσικούς διανομείς τους Τουριστικούς Πράκτορες. Το καθοριστικό πλεονέκτημα που έχει αυτή η συνεργασία σε σχέση με τους πράκτορες είναι η υψηλή κατάταξη των σελίδων αυτών στις μηχανές αναζήτησης.
Αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω αποτελούν απλά την κορυφή του παγόβουνου που αποκαλείται digital marketing, η υλοποίηση του οποίου απαιτεί γνώσεις, εμπειρία, εξοικείωση και δημιουργικό σχεδιασμό. Όπως κάθε ενέργεια marketing μπορεί να υλοποιηθεί είτε από τον επιχειρηματία και στελέχη της επιχείρησης του, αφιερώνοντας τον αντίστοιχο χρόνο, είτε από εξειδικευμένα γραφεία που έχουν ως αντικείμενο τους την παραπάνω υπηρεσία. Σε κάθε περίπτωση η ενασχόληση με το digital marketing είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι που μόλις ξεκίνησε…
Τάσος Γούσιος